STOR OPBAKNING TIL GRØN STRATEGI I AGF

13.01.2022 13:00

AGF's sponsorer bakker i høj grad om arbejdet med klima og bæredygtighed.

Der er stor opbakning til AGF’s arbejde med bæredygtighed, der blev lanceret i ny vision i foråret 2020. Som den første 3F Superligaklub udarbejdede AGF en strategi for arbejdet med klima og bæredygtighed, og fulgte op med ansættelsen af en decideret chef på området i skikkelse af Anne Jensen.

Og blandt AGF’s sponsorer og samarbejdspartnere er der stor opbakning til arbejdet med bæredygtighed. Det viser en ny undersøgelse som AGF har foretaget blandt alle klubbens sponsorer.

Her svarer 78 % af de adspurgte, at de har bemærket AGF’s vision og strategi for bæredygtighed og på spørgsmålet om; ”Hvad betyder det for dig personligt, at AGF har påbegyndt et strategisk arbejde med bæredygtighed?”, svarer hele 73 %, at det er noget, der gør dem stolte.

- Siden vi begyndte på dette arbejde, har vi kun oplevet positiv respons og støtte fra vores samarbejdspartnere. Så det kommer egentlig ikke bag på os, at der er stor opbakning. Men det er nyttigt for os nu at få nogle tal på, for indtil da kan det her område godt synes lidt ukonkret. Men nu har vi tal, der viser, at det rent faktisk betyder noget for sponsorerne, at vi sammen kan gøre en forskel, og det er jeg rigtig glad for, siger Anne Jensen, chef for branding og bæredygtighed hos AGF.

Tallene bekræfter også en tendens blandt mange virksomheder, der i stigende grad stiller grønne krav til deres samarbejdspartnere. Således svarer 35 procent, at AGF er mere interessante at sponsorere på grund af arbejdet med bæredygtighed, mens kun tre procent mener, at det gør en fodboldklub mindre interessant.

Og halvdelen af respondenterne tror på, at virksomheder generelt inden for de kommende fem år begynder at stille krav om, at dem de sponsorer, arbejder med bæredygtighed og har klare klimamål.

Endelig svarer 38 procent, at de i fremtiden godt kunne forestille sig at opgive et sponsorat, hvis ikke samarbejdspartneren arbejder med bæredygtighed.

- Det er allerede et fokuspunkt for mange virksomheder og det bliver endnu større i de kommende år. Derfor skal vi være klar til at møde de voksende krav og vi skal kunne gøre en forskel i forhold til klimakampen og bæredygtighed. Det er ikke kun sund fornuft og det rigtige at gøre - det bliver også et krav og et parameter som vi i fremtiden bliver målt på, siger Anne Jensen fra AGF, der snart offentliggør en større ansvarsrapport, som viser, hvor AGF gjorde en forskel i 2021.

AGF har 366 partnere. Heraf har godt halvdelen deltaget i undersøgelsen.