AGF FANSHOPPEN SKRUER OP FOR BÆREDYGTIGHEDEN: SÆTTER AMBITIØST MÅL

25.08.2021 12:00

Der skal flere bæredygtige produkter i AGF Fanshoppen.

Kunderne i AGF’s fanshop skal have bedre muligheder for at vælge produkter, der er mindre skadelige for miljøet og klimaet. Det er ambitionen hos vores fanshop, der nu vil skrue op for de bæredygtige varer i klubbens merchandise-butik og webshop.

Målet kommer i kølvandet på AGF’ bæredygtige vision, der blev lanceret sidste år og blandt andet har medført, at Ceres Park nu drives af grøn strøm, at affaldssorteringen på AGF’s hjemmebane nu er en af de mest detaljerede i 3F Superligaen og at AGF spiller i en hjemmebanetrøje, der er fremstillet af genanvendte materialer under klubbens eget bæredygtighedsmærke; AARHUS, ANSVAR, FREMTID. Nu skal AGF’s merchandise også følge med og udvalget af certificerede produkter skal derfor øges markant i vores butik.

- Som det er nu, er det kun omkring to procent af varerne i butikken, der er certificeret - med for eksempel Svanemærket, Fairtrade eller det røde Ø-mærke. Det vil vi gøre noget ved. Derfor har vi sat som mål, at inden udgangen af 2022 skal halvdelen af alle vores varer være mærket med udvalgte, anerkendte miljøcertificeringer eller produceret af genanvendte materialer. Det er ambitiøst, men vi er også nødt til at sætte os ambitiøse mål, hvis vi vil leve op til vores egne visioner, siger Anne Jensen, der er chef for branding og bæredygtighed i AGF.

Så i fremtiden skal der flere produkter af genanvendt materiale, flere Svanemærkede produkter og andre certificerede varer i AGF Fanshoppen. Lige nu har AGF for eksempel en spillertrøje af genanvendt materiale på hylderne, økologisk gin og hvidvin og muleposer af økologisk bomuld.

Men fremover skal man altså også for eksempel kunne få et AGF-halstørklæde lavet af genanvendte plastkrus, en Svanemærket shampoo eller AGF-sengetøj af økologisk bomuld. Den nye ambition betyder nye krav til AGF’s leverandører og samarbejdspartnere. Og AGF er da også allerede i dialog med leverandører og i gang med at afsøge markedet, så der kan komme flere certificerede produkter i butikken.

- Fodbold-merchandise et område præget af traditioner og de samme produkter og idéer over hele verden. Men vi ser også en tendens til at mange leverandører og producenter er godt på vej og åbne overfor at finde nye løsninger, så de også kan levere endnu bedre produkter i fremtiden. Det gælder blandt andre hummel, som jo står bag vores spillertrøje af genanvendte materialer, og det vil vi se meget mere af fremover, siger Anne Jensen fra AGF.

Når målet om de 50 procent certificerede produkter er nået, vil AGF fortsætte arbejdet og visionen er, at AGF’s Fanshop i 2025 kun forhandler certificerede og genanvendte produkter. Og rigtig gerne produkter som er såkaldt ”cirkulære” - altså ideelt set produceret af AGF’s eget affald.

- Det er det ultimative mål for Fanshoppens butik og webshop. Men det er på den lange bane. På den korte bane handler det nu for os om at sætte turbo på, så vi inden 2023 kommer op på de 50 procent, for vores fans fortjener et bedre og mere bæredygtigt udvalg end det vi tilbyder i dag, tilføjer Anne Jensen.

AGF har i løbet af foråret 2021 gennemført forløbet Rethink Business, der handler om at sætte skub på cirkulær forretningsudvikling, og er støttet af EU’s regionalfond og Erhvervsstyrelsen.